onsdag 22. februar 2012

Ungdommens selvbilde og reklame

Reklamen kan ødelegge ungdommers selvtillit med å vise perfekte A4 mennesker. Dermed viser de til at produktet gjør deg perfekt. Reklame har skapt et ettertraktet ideal, det viser at det er slik man skal se ut og for folk som ikke er perfekte ifølge reklamen kan dette virke negativt på selvtilliten. Reklame gjør det vanskelig å nå alle disse kravene og forventningene samfunnet setter til dem. Lekeprodusenter har sett hvor godt sex selger blant voksne og har nå begynt å prøve seg på barn. En av de mest populære produktene nå er Bratz, lettkledde jenter med syltynne kropper, struttepupper og store hoder. Disse dukkene er rettet mot jenter fra 4 til 8 år. Bratz dukker markedsføres i bikini, sittende i boblebad mens de lager drinker. Dette assosierer til voksen seksualitet, og er altså leker til små jenter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar